čtvrtek 30. března 2006

Mediální plastiku čti nejlépe po STYKU

Radan Dolejš Bloguje 29.3.2006 Mediální plastiku čti nejlépe po STYKU (Karel Plíhal promine) Starčí příspěvky Radana Dolejše z let 2001 až 27.3.2006 najdete na www.patrolastaroprazska.cz/denicek INFERNETUJTE !

Můj milý Deníčku, slíbil jsem ti, že se podívám na zoubek rubrice Mediální plastika, kterou si před nedávnem založila nekorunovaná česká televizní princezna Líba Šmuclerová v mém oblíbeném REFLEXU. Soudě podle pravidelné týdenní frekvence příspěvků, prožívá Líba normální televizní absťák. Kdo nepracoval v televizi, nepochopí. Televize je stejně návyková jako jakákoliv omamná látka, alkohol či čokoláda. I když slabší jedinci jsou si schopni vypěstovat závislost i na bílkovinné pochoutce zvané ŠMAKOUN, že jo Petříku ?!. Nicméně, abych milou Líbu jen necitoval, nevytráhaval její příspěvky z kontextu či je nechtíc zbavoval původně zamýšleného obsahu, nechám je zaznít celé (TAK PRAVILA LIBUŠE) a budu je, jak už je mým zlozvykem komentovat (RADAN KOMENTUJE). Přeji ti můj milý Deníčku hodně zábavy J !

 

6.1. TAK PRAVILA LIBUŠE

 

Nova loni zakopla. Záleží, co bude dál. Přeji jejímu novému programovému řediteli šťastnou mysl. Někde v hloubce, stranou mediální pozornosti, totiž doutná rozpor, jejž si ponese na bedrech - protikladná tendence mezi Novou, její cenou reklamy postavenou na celkové obří sledovanosti stanice, a zadavateli reklamy, kteří pozvolna Novu nutí do čím dál mladších pořadů, vhodných pro jejich solventní skupiny klientů. Odtud vane i jeden z důvodů Big Brothera, jak byl postaven. Agentury s taktovkou peněz v kapse si zatím svou moc příliš neuvědomují. Kdyby chtěly, mohou svým tlakem zcela změnit programování našich komerčních televizí. Z programování pro všechny na cílové skupiny. V tu chvíli se však Mount Everest sledovanosti Novy hroutí. Žádná zdejší stanice neumí překračovat celkovou sledovanost nad 40 procent bez toho, aby byla závislá na divákovi nad 45 a 55 let. Z nich takovou sledovanost z půlky skládá. Taková je demografie České republiky a faktory k dnešku.

Do budoucna může tento rozpor vyřešit digitální vysílání. Je jasné, proč ho market leader nemůže milovat. Nebo ho vyřeší stát, jenž i ze starších věkových skupin udělá komerčně zajímavé skupiny s vysokým důchodem. Dvě třetiny lidí, kteří se kdy na světě dožili 65 let, žijí dnes. Svět proto již vážně začíná stárnutí, aby nebylo stárnutím, řešit. V Česku se loni narodilo nejvíc dětí za poslední roky.

Pro programového ředitele Novy samá dobrá zpráva. Tak mnoho štěstí.

 

RADAN KOMENTUJE

Nezbývá než souhlasit. I když agentury s taktovkou peněz si na českého diváka už brousí zuby. Nova se zřejmě nadále bude zabývat jen cílovou diváckou skupinou 15 – 54 let,  čímž se Mount Everest trošku otupí a bude výškou spíš připomínat Mont Blanc nebo Ďumbier. Postupem času se ale zjistí, že rychlokvašené zábavné formáty typu Svatby paní Veroniky nebo V.I.P. na cestách zmizí v propadlišti dějin a octnou se hned vedle Deníčku Ivety B. (rozuměj Ivety Bartošové), Dvojčat Báry Basikové či jiných rádoby zábavných svazáckých zhůvěřilostí. Nova nebude chtít zábavu, protože se jí bude štítit. Respektive té zábavy, kterou teď má. Na návrat té původní si budou muset diváci počkat. Buď nějakou sezónu na Nově, než majitelé zjistí, že i tahle cílová skupina má kupní sílu, nebo až budou konečně digitální televize a rozbijí reklamní monopol Novy a Primy. Ale zatím se bude hlavně šetřit. Divák prý skousne všechno.

 

14.1. TAK PRAVILA LIBUŠE

 

Tak nám Česká televize od ledna zrušila hlasatele. A přišla o tvář. Náhle se ukázalo, jak výrazným znakem pro ČT hlasatelé a hlasatelky byli. Ztratila tvář minulou a zatím neumí mít novou. Jen se potopila do ještě nepřehlednější a anonymnější mlhoviny, v níž se divák ztratí. Ne že by ostatní stanice, včetně Novy, zvládaly pravidla upoutávek odjakživa. Naopak. Léta trvalo vytvořit zásady, že: upoutávky musejí být za sebou řazeny zásadně časově postupně (což Prima dodnes sem tam porušuje); že je má říkat jen pár přesně zvolených charakteristických hlasů; že v každé musí na konci hlasitě zaznít: Uvidíte na Nově; že ve spotech nesmějí jakékoli efekty odvádět pozornost od údaje o času vysílání; že je nutné zaměstnat tzv. mediaplanera, který bude osm hodin denně aplikovat zákonitosti reklamy na pozici a četnost upoutávek; a konečně, že nejpůsobivější upoutávka je upoutávka, kterou říká sám autor či účinkující divákovi z očí do očí. To vůbec není komerční výsada. Naopak. Ve veřejnoprávní službě daleko víc než jinde stojím o to, vědět, kdo ke mně mluví.

ČT osobnosti má, ne že ne. Ona se jen chová jako ony tři čtvrtiny českých základních škol, které neumějí pracovat s nadanými dětmi. Kupříkladu tváře z Kavčích hor se v ostatních médiích objevují mnohem méně než od konkurence. Přitom sebepropagace dokáže zvýšit sledovanost. Doufám, že o ni ČT stojí. Že nechce v divákovi budit dojem, že mu podává ruku, která působí jako leklá ryba nebo hejno třepetajících se mřenek.

 

RADAN KOMENTUJE

Svatá pravda. Jestli měla Nova něco někdy učebnicově zvládnutého, tak to byl systém upoutávek. Myslím, že  pár lidem z ČT by neškodilo,  místo vymýšlení nových log a jiných nesmyslů, si normálně zaplatit školné na Nově. A Nova by si zas mohla otevřít Školu selfu a degenerovat víc peněz pro své staronové majitele. Stejně mají pořád málo. Jinak úplně nejlíp charakterizoval loučení s televizními hlasateli v Silvestrovském „Uvolňujte se prosím“  Jan Kraus. Pozval je všechny na pódium a řekl : „Děkujeme, odejděte“. Zbytek večera seděli v publiku a němě sledovali výstupy a písně Ivana Mládka,  Dalibora Gondíka, Aleše Hámy, Těžkého Pokondra a jiných českotelevizních bavičů.

 

 

20.1. TAK PRAVILA LIBUŠE

 

Existuje jedna hezká bajka. Koně táhnou do kopce těžký dostavník. Okolo létá a kibicuje ovád. Cestující ve voze ho ani nevnímají. Po veliké námaze spřežení vrch zdolá. A ovád se postaví do fronty na výplatu. Za to, že koním hezky radil. Rozlišit, kolik je v týmu koní a kolik ovádů, zajímá každého šéfa, natož majitele. Jinou kapitolou je, když se začnou vypřahat koně. A zkouší se, jakou zátěž zbytek spřežení ještě vydrží. Česká televize chce letos zvýšit počet zaměstnanců (z 2548 na 2720), tedy na úroveň roku 2003, Nova oznámila 550 zaměstnanců a plán je optimalizovat.

Na čí straně stojím? Takto na ničí. Protože pro hodnocení, zda někdo svolává ovády a druhý vypřahá koně, natož která televize jedná bohuliběji, nemají tato čísla velkou výpovědní hodnotu. Kolik služeb pro koho zajišťují externí firmy, kolik další externisté, kolik jakékoli lidské síly tudíž skutečně připadá na jednu minutu vysílání, zda jsou na onu minutu propočítány všechny náklady, či jen ty, jež se pořadu a kanálu či kanálů nepřímo týkají, to jsou údaje, které se nezvaní většinou nedozvědí.

Jenže ono rozlišit, je-li všeho správně a akorát, zajímá nejen každého šéfa a majitele. Vědět, za co platí, by měl taktéž pasažér. Včetně toho, kolik ho stojí dálnice D 21, na ní hlídky s radary a posypové vozy. Měsíčně na složence a přesně. Což by bylo vůči České televizi a nárokům na ni minimálně fér ...

 

RADAN KOMENTUJE

Hezká bajka. Znám jednoho človíčka, který nedávno vypřáh pár nejvýkonnějších koní a tváří se, že dostavník utáhne sám. Věří totiž, že cesta je z kopce, a dostavník tak jako tak pojede samospádem. Fyzikálních zákonů si nikdo nevšimne, protože noví správci dostavníku neuměěěějí čééésky, a nakonec bude tento Čehona, jak správně tohoto občánka kdysi dávno vystihli už V+W, ještě po zásluze povýšen. Ale řešit kolik nás co stojí je opravdu třeba. Jen Nova každého občana téhle země stála něco kolem 2.000,- Kč. Je úplně jedno, kdo nese skutečnou odpovědnost za prohranou arbitráž ČR versus CME či za to, že se Nova ocitla zpátky v rukou staronových majitelů. Morální odpovědnost nesou všichni ti, kteří se na přesunu z Besedy na Barrandov jakkoliv podíleli. Tedy i já. Všeobecný úpadek televizní kultury v ČR začal právě tehdy a tam. V současné době buďme rádi za ČT, ať je jaká je. Jedině tam mají šanci získat práci ti, jejichž životním prokletím je nikam nepřenositelná a jinde neuplatnitelná televizní profese. Protože pro novou cílovou diváckou skupinu Novy budeme brzo všichni staří, tedy i já a Líba. A kdybych moh svobodně rozhodnout o našich „rodinných“ 8.000,- Kč, dal bych je radši do ČT. A ať Nova promine. A Rada ať už konečne rozhodne o digitalizaci.

 

 

27.1. TAK PRAVILA LIBUŠE

Televize Prima práskla do koní, sama sebe přes kapsu a přebrala Nově nové díly Harryho Pottera a Pána prstenů. Kdeže kvůli sledovanosti. Všichni vědí, že sledovanost stanice nestrhnou. Tady jde o něco jiného, tady jde o skalp, o přívěsky králů, o zuby skoleného medvěda, co demonstrují sílu. Před rokem na dotaz o charakteru stanice popsali respondenti Novu jako tygra, Primu jako kočku, ČT jako psa. Dnes chce být i Prima velkou šelmou a sbírá k tomu atributy. Ví, co dělá.

Na rozdíl od České republiky. Ta minulý týden z více než čtyř set návrhů vybrala nové logo republiky. Bubliny. Bubliny ke komunikaci `a la Kdo chce zabít Jessii. Čili ne logo, spíše vizuální styl. A především a hlavně -oznámený a zdůvodněný jako "výsledek poznání, že naše země nemá nějaký zcela význačný, typický rys". Takže vlastně jako přiznání, že v tomto případě vize chybí. Že Česká republika neví, jestli chce být šelmou, či alespoň šelmičkou. Proto musí být vším a ničím. Taková ode všeho trochu a vlastně o ničem.

Prima ví přesně, co chce. Pokud by si nepouštěla žilou stavěním a bouráním vil, pokud by včas pochopila, že Rodinná pouta je třeba pod Ordinací resuscitovat, atd. atp., mohlo by se jí zadařit. Bublinám se může zadařit splasknout.

Kdysi jsem v diktátu nevěděla, jestli napsat i, či y. Tak jsem lupla nad tvrdé y tečku. Nové logo České republiky mi tohle "obojetné" i-y připomíná. Doma jsem za ně nakoupila pohlavek. Teď by ho za to "obojetné" logo také někdo potřeboval ...

 

RADAN KOMENTUJE

Takový kočkopes příspěvek, že. Slibný začátek, a hned druhý příspěvek neví o čem by měl být. Dělá Prima dobře, když rozhazuje peníze za stavební práce už za druhou vilu pro Vyvolené místo, aby píchla pořádnou finanční injekci do Rodinných pout, než dostanou spalničky a úplně usnou ? A kdo chce zabít tu ztepilou  Jessii střední Evropy, matičku vlast ČR ? Bubliny nevkusného loga? Ale obojetné i-y je slušivé. Taková dvojbublina se hodí. Zvlášť do téhle oranžovo-červené a modro-zelené doby. Kdyby totiž vyhráli modro-zelení, oranžoví zrudnou, ale jen aby nevyhráli modří a zelení nezmodrali. A Pozor na H5N1 na E55 !

 

3.2. TAK PRAVILA LIBUŠE

V byznysu není malých bitev. Takže se i do boje o televizní příjem a zisk nasazuje čím dál více zbraní. Přesně řečeno tolik, kolik se jich dokáže na barrandovském kopci vymyslet a na kavčím ani ne domyslet. Metod je nekonečně. Tak se už před rokem podařilo ve většině televizních časopisů umístit sloupce programu Novy na prvním místě, tak vznikají pokusy o nebývalé koncepty prodeje reklamy, např. "last minute" dražbou, tak se obsazují nové lobby bary, tak se léta Nova snažila i o skalp TýTý. Jeho Waterloo přišlo konečně loni, kdy TýTý namísto možného rozpadu do tří na sebe navazujících pořadů na třech konkurenčních televizích upadlo do dvou pořadů na Nově.

Minulý týden, s ročním odkladem, jako brontosaurus, kterému kousnutí do ocasu nedojde do hlavy také hned, Prima ohlásila, že se letošního, 15. ročníku TýTý na protest nezúčastní. Jenže i toto gesto je ve skutečnosti vítězstvím Novy. Zvědavost vidět, jak přímý přenos s Primou či bez ní dopadne, přiláká k obrazovce víc lidí. Prima však bitvu alespoň neodmávla. Zato Česká televize si možná ani nestačila všimnout, že letos přijde i o nějaké to zrcadlo navíc. Letos je totiž další posun - TýTý má nové kategorie. Např. kategorie sporťáků splynula se zpravodajci. A tak může Česká televize držet za Záruby a Vichnary nanejvýš minutu ticha.

 

RADAN KOMENTUJE

TýTý. V televizním  byznysu není malých bitev. U původních změn koncepce TýTý jsem byl a mnohastránkovou korespondencí s několika významnými televizními osobnostmi mohu doložit, jak jsem se na proměně tohoto nejzásadnějšího televizního EVENTU podílel. Leč neprošel jsem přes  jednoho mocného muže, který ukázal palcem dolů a nade mnou se zavřela voda. TýTý bylo tak jako tak. Bez Dolejše nebo s Dolejšem. Ačkoliv se Nova letos snažila co mohla, aby pro své koně vytvořila optimální podmínky i krmivo v podobě televizních zrcátek, zas tak úplně jí to nevyšlo. Tam, kde měl zaznít příjemný hlas Pavla Zuny, zazněl ještě příjemnější hlas Jolany Voldánové. Ale co naplat, stejně vyhrála Nova, Jirka Adamec a především Leoš Mareš. Již během přenosu jsem mu několikrát vysek poklonu za Katku Neumannovou i za komunikaci s malým zpěváčkem. Taky  za Karla Gotta s olympijskou medailí na krku. Minutu televizního ticha můžeme držet jen za všechny ty „malé“, ty co nenesou konkurenci či pomyšlení na to, že by někdy mohli prohrát,  a za ty, kteří dělají to, co Miloš Forman připisoval Salierimu.

 

 

10.2. TAK PRAVILA LIBUŠE

Sněmovna mi zakázala mít další dítě. Naše jediná dcera je totiž tzv. ze zkumavky a sněmovna odhlasovala, že chci-li podstoupit od této chvíle umělé oplodnění, nesmí mi být víc než 40 let. A kdyby náhodou - tak je mé jednání nelegální. Jenže mně je 43 a odmítám, že mi bude o dítěti jakkoli, natož fašisticky rozhodovat kdokoli. Možná že vše zachrání Senát. Který možná zákon o klonování, do něhož je výše uvedená klauzule začleněna, odmítne. Ale také možná, že ne. A možná to zdůvodní stejně jako jeden z poslanců slovy - že přece nemohou stíhat hlídat všechno. Je mi k ničemu, že si myslím, že musí! On arogantně ví, že nemusí. Takže do hry musí vstoupit někdo třetí, kdo si také něco myslí.

 A proto jsem vděčná České televizi, televizi veřejné služby, že v sobotních Událostech reportérka stála na straně rodičů. Ministerstvo zdravotnictví, jež zákon předkládalo, kličkovalo. Že Česká republika patří mezi deset zemí, kde se umělému oplodnění daří nejlépe, že se zde ročně narodí přibližně 2500 dětí „ze zkumavky“, že většina párů je z logiky věci starší? Ach ta zaneprázdněnost! Ach ta přehlédnutí! Nedávno mi jeden rozhlasový rozhovor připomněl zasuté slovo. Zpovídaný v něm řekl, že ten, kdo se projevuje arogancí moci, mu připadá jako spratek. Musím přiznat, že to slovo bych už bývala byla skoro zapomněla.

 

RADAN KOMENTUJE

 

Milá Líbo, soucítím s tebou a souhlasím. SPRATEK je to správné slovo. A dík ČT. Jen jedna věc mi vrtá hlavou, můžeme MY tohle nějak změnit ?

 

17.2. TAK PRAVILA LIBUŠE

Olympiáda je televizní klenot. Diamant Koh-i-noor. Který dle evropských úmluv musí ochraňovat veřejnoprávní televize. Česká televize letos tento nejglobálnější a nejpřitažlivější šperk položila i na zbrusu nový samet ČT 4.

A ze všech sil vzácný kámen brousí. V radostné euforii z nového kanálu jí ani nevadí, že si často ČT 2 a ČT 4 konkurují. A že ČT 2 někdy vypadá hůř než ČT 5. Čeká se, že se celosvětově bude na olympiádu dívat 3,2 mld. diváků. Víc než kdy dosud. Víc než kdy dosud to zřejmě bude i v Česku. Přesto se u nás sledovanost a podíly na trhu u olympiády tak často jako ve světě zlatem neblýskají. Jak to, že nejopravdovější z opravdových reality shows nezastíní vše ostatní? Že bychom již byli takoví Evropané, co jim na tom, zda vyhraje Čech, Němec, či Nor, nesejde? Nebo jen forma, jakou ČT volí, sice odborně na výši, ale zároveň strnulá a klubově uzavřená, prostě a obyčejně nepřebije pohodlí emocí seriálů a akčních filmů pro všechny?

Lze si jen představit, co by se s olympiádou přihodilo, kdyby se odehrávala v jiném žánru, např. v žánru typických reality shows -Vyvolených či Big Brotherů. S kamerami v zákulisí, v olympijských domech, s připojenými mikroporty na soutěžících, trenérech, rozhodčích, se zainteresováním diváků atd. atp. S jistotou lze jen říct, že by byla ještě dražší. Ale zároveň, že by taková investice prospěla mládeži a dětem víc než ministr školství a tělovýchovy kráčející při zahájení v čele sportovní výpravy.

 

RADAN KOMENTUJE

Panebože ochraňuj Olympiádu před pracovníky komerčních televizí,  před ministerskými předsedy, kteří si jezdí přihřát svých patnáct minut slávy na tvrdě vydřeném vítězství jiných,  i před jakýmkoliv klonováním s televizním virem zvaným Reality Show. Už tak je na OLYMPIÁDĚ komerce a reklam až až. A jediné co má smysl je fandovství jednoho mého kamaráda z Děčína, který v památném závodě vytrvale křičel : Káčo píchej ! Káčo píchej ! A Káča dopíchala. Nakonec i sledovanost letošního finále Týtý.

 

26.2. TAK PRAVILA LIBUŠE

Která Miss je ta pravá? Česká, nebo ČR? Česká, vysílaná minulý týden, nebo ČR, která poběží za měsíc? Obě na Nově. Která je ta pravá, když navíc z pořadatelů "... každý jen tu svou má za jedinou ..."? Po letech, kdy žila Miss v České republice v monogamii, zavedla Nova ze žárlivosti na ostatní televizní ženichy loni mnohoženství. Co dělat, když už se tak atraktivní nevěsta narodí? Komu ale tohle "missí" mnohoženství vlastně kromě pořadatelů vadí? Dívkám samotným? Těžko, vždyť šance na výhru je dvakrát větší než dřív. Televizi? Ó nikoli, vždyť dohody o ceně a podmínkách jdou s pořadateli v takto konkurenčním prostředí jako po másle a místo jednoho pořadu jsou pod střechou sledované večery dva? Telefonním operátorům? Ti přece blahem nad dalšími protočenými kredity volají hip hip hurá. Novinářům? Proč, když vidět Saudka s Havlem tak, že konsternovanou otázku - proboha, proč jim tu trapnost a křeč někdo způsobil? - si lze úžasně užít? Divákovi? Ten se u duelů také obvykle nenudí.

Komu tedy mrzutost kromě Miloše Zapletala zbývá? Snad maminkám. Maminkám, které také "... jen tu svou mají za jedinou ...". Jenže pro ně by včasné vystřízlivění mělo být zase docela zdravé. Proč? Protože o hledání nejhezčí dívky z Česka jde teď až v druhé řadě. Proč? Protože už nevolíme Miss, už nevolíme nejkrásnější dívku Česka. Ale Prodanou nevěstu.

 

 

RADAN KOMENTUJE

Která Miss je ta pravá Miss ČR nebo Česká Miss, Miss Aerobic nebo Miss Eurosport ? Máme Missis, Miss Babičku, Miss XXL, Miss Antiethanol. Co na tom, že do většiny z těch soutěží se hlásí profesionální MISSÍ adeptky, teď už s mnohonásobně větší šancí, že jim to konečně vyjde, protože Miss ČR už přece nemůže být ani Českou Miss, ani Miss Aerobic, natož Miss Antiethanol… Paradoxně to mnohoženství zavedla Nova, když k Miss ČR a Miss Aerobic  přiřadila ještě Slovenskou Miss a nakonec i Českou Miss. A která že je ta OPRAVDU PRAVÁ MISS ? Pro mne osobně jedna jediná. A tou je VOLBA MISS z Návštěvního dne č. 3 Šimka a Grossmanna. Kde byl v těch letech Miloš Zapletal nevím, ale Míša Maláčová určitě na houbách. A vítězství jsem už tenkrát přál tučňačkám J

 

2.3. TAK PRAVILA LIBUŠE

VyVoleným spadl řemen. Leckdo dokonce ani nezaznamenal, že již druhá řada začala. První týden vysílání si mohla „reality, co nemá obdoby“, nechat o první desítce nejsledovanějších pořadů jen zdát. Škoda. A čím že to? Jak už to v televizi bývá, důvodů je opět několik. Jestliže násilné vystěhování vily pozornost diváků spíše přilákalo, skutečnou škodu napáchalo právě až odložením startu druhé řady. Přestávka byla příliš dlouhá. Naplánovat rozjezd čehokoli doprostřed olympiády je odporování fyzikálním zákonitostem. Čili nafoukanost nebo diletantství. Zvlášť jestli na této kartě závisí úspěch stanice na půl roku dopředu. Kdyby Prima počkala na prázdno po olympiádě, vyšla by žádosti diváka po dalším vzrušení jenom vstříc. Zdá se ale, že si Prima natolik věřila, že ani do selfu a propagace se příliš neopřela.

A co program sám? Připomíná předvolební situaci. Na rozdíl od podzimních novinek Regina-Vladko, Paroubek-Rath se nám nabízí rozmělněné heslo, okoukané typy, stejné kulisy, předpokladatelné vztahy. A ačkoli by si nového Vladka, Paroubka kdekdo přál, nikdo neví, jestli přijde.

 

RADAN KOMENTUJE

Myslím, milá  Líbo, že jsi to byla ty, kdo při neúspěchu rozjezdu Reality Show Big Brother říkal, že je to dlouhý běh na sto dní. A že se teprve ukáže. Vyvolení 2 hned na úvod zopakovali celou škálu chyb a prohřešků proti divákovi, tak jako to udělal novácký Big Brother. Naštěstí tým Primy není tak zkostnatělý jako některé části mozkového trustu Novy,  a hle už to nese výsledky. So 12R a 28S, Ne 11%  R a 26%  S, Po 12%  R a 29% S, Út 11% R a 29% S. Jinak, můj milý Deníčku,  Rating je absolutní počet diváků, Share je počítán z diváků, kteří mají v tu chvíli zapnutou televizi. Jen jednou věcí si nejsem jist. Jestli preference Vyvolených 2 rostou proto, že se zvyšuje kvalita programu, nebo je to tím, že okolní televize vysílají ještě větší jalovosti ?!

 

10.3. TAK PRAVILA LIBUŠE

Výzev k telefonnímu volání a esemeskování na televizní obrazovce přibývá jak hub po dešti. Jak by ne, když jejich výtěžnost je pro televizi, provozovatele i operátory doslova snová. Za sebe tyhle telefonní kasičky ráda nemám. Což o to, že zatěžují vysílání. Například aby se nedostaly do kolize se zákonem, aby se na ně nepohlíželo jako na hry a sázky, jež mohou být provozovány jen na základě udělené licence,musí být zpravidla ve formě vědomostní soutěže či ankety. A tak vzniká chytrá horákyně herně vědomostní otázka: Co je krumpáč? Za a) krumpáč, nebo za b) sekera? Zákonu je vyhověno. Programoví lidé trnou hanbou, ale ta se nepočítá.

Horší je, že tyto telefonní soutěže a ankety zatěžují vazbu s divákem. Který poctivě, vždy, když je vyzván, aby dokázal svůj vztah k něčemu či někomu, vytočí příslušná telefonní čísla a nechá stravovat svůj finanční kredit. Na důkaz kladného vztahu k televizi utrácí své vydělané peníze. Mnohdy ne málo peněz. A tak se kruh točí, houby po dešti rostou. Televize povzbuzená loajální odezvou hledá další a další programová nároží, kam se příště s nastavenou čepicí postaví. To je její vztah. Zatím nevypadá, že by ji napadlo, že vztah hypoteční ...

RADAN KOMENTUJE

To se to rýpe do blbosti v televizním programu, když ho člověk nemusí řídit, co ? Milá Líbo, vsadím boty, že kdybys byla programovou ředitelkou určitě bys hledala ještě nějakou skulinku kam vsunou další telefonickou soutěž, protože je to zrovna v kurzu a když to neuděláme my, udělá to konkurence. Takhle z povzdálí si člověk může i zakřičet. Např : „Král je nahý !“. Schválně zkus to taky : „Král je nahý !“. Tak, udělalo se nám dobře. Zas na druhou stranu jsme si příliš neublížili, protože ty, kteří  by to měli slyšet  asi mezi čtenáři Reflexu či  webu www.radandolejs.bloguje.cz prostě nenajdeš J

 

16.3. TAK PRAVILA LIBUŠE

Tématem hovorů po přenosu TýTý byla nejistota. Jistota hlasů ve vysílání nejistotu zákulisí ošidně překrývá jako sněhová deka chodník. Na Primě se po něm jde k rušení dalších pořadů, na Nově k ohlášené reorganizaci. Nedigitalizovaný televizní trh drží své lidi v šachu - zúží-li se, nemají jít se svou odborností kam.

A návdavek k tomu - palec nahoru či dolů se o "českých" komerčních televizích nedává již v Praze, nýbrž ve Švédsku či Británii. Proměny vlastníků poposunuly rozhodování o obrazovkách, na které se dívá tři čtvrtě českého národa, tisíce kilometrů na západ a na sever od nás. Vlastně, pardon, také do Rumunska - na nového protektora Novy a Markízy bych zapomněla. Ještě že Kavčí hory mají do Strakovky tak blízko - ujede leckomu z jedu slina. Jisté snad je, že málokterý vlastník chce spáchat harakiri. Nejisté zas, jestli mu i přes geometrickou řadou se množící, v byznys třídě přilétající poradce i tak neujede ruka. Některé jistoty ovšem přece jen existují. Že tým režiséra Jiřího Adamce stejně jako moderátor Leoš Mareš byli na TýTý opět profi a že nejlepší pořad je skutečně Uvolněte se, prosím. Nicméně, po pravdě řečeno, nejsem si jista, jestli právě tohle poradci řeší, jestli právě toto je pro dnešní vlastníky to nejpodstatnější ...

 

 

RADAN KOMENTUJE

Zemřela Nova do hrobu dána, siroty po ní zůstaly, i přicházely každičkého rána a matičku svou hledaly. „Je to akési švédské“ říkával nebožtík Janko Roháč, když to nebylo úplně ono. Uvidíme,  jak divák nakonec skousne švédskou trojku ve Vyvolených 2,  a jestli bude program Primy o švédských stolech,  či zůstaneme u kontinentální stravy po celý den. Nova se učí v Rumunsku a v Maďarsku jak se má dělat televize v Čechách. Ten kdo první digitálně zacílí na momentálně zatracovanou diváckou skupinu 55-70 vyhraje. Určitě na tak dlouhou dobu, aby pár poradcům zrušili byznys class. A jinak Adamec, Mareš a Uvolněte se prosím ? Souhlas, souhlasovič J

 23.3. TAK PRAVILA LIBUŠE

Vedení České televize se rozhodlo vypsat veřejnou obchodní soutěž na nové logo a celkovou vizuální prezentaci veřejnoprávní televize - konec citátu. Polila mě hrůza. Jak může dnes neviditelná ČT, která je vším, co činí, nemastná a neslaná, dát grafikům zadání, aby jeho vize přetrvala kvalitně roky? Oponovala zadání např. Rada ČT? Oznámený cíl změny -sjednocení značky ve všech studiích a definování manuálu - lze zařídit okamžitě, bez změny loga, a hlavně téměř bez investic. Jen detail typu vyměnit vizitky s novým logem pro 2000 zaměstnanců bude stát při 300 Kč na osobu 600 000 Kč. Náklady na firemní tiskoviny, auta, vývěsní štíty, webové stránky, grafiku ve vysílání - desítky miliónů. Proč je ČT nevyužije raději na zhodnocení ČT 24 a ČT 4 Sport? Aby se běžný divák vůbec dozvěděl, jak je naladit? Aby se rovnoprávnou pozicí vedle ČT 1 a ČT 2, ne mezi minoritními satelity, v televizních věstnících dozvěděl, co za jeho peníze nabízejí? Aby ČT 24 neměla žádná zpravodajská zdržení atd. atp.

Vypadá to, že vedení ČT chce za sebou nechat památník. Mohylu. Na další léta těžce odstranitelnou. Nebo si možná myslí, že za ni logo odpracuje to, čeho sama není schopna - čitelný postoj a čitelnou komunikaci. Omyl. Neboť ty jí jako vejce před slepicí chybějí.

 

RADAN KOMENTUJE

K tomuhle tématu je asi těžké něco objevného co dodávat. Tyhle věci se u nás dějou už od Rakouska-Uherska. Čas od času potřebuje město tu nový erb, či pan starosta nová razítka a osobní dopisní papír. Aby toho nebylo málo občas se vymění starosta, nebo sem vběhnou okupanti a začnou psát kroniky v domnění, že dějiny vždycky píší vítězové. Jenže po nich přijdou další vítězové, a ti zas opraví opravené. Jen už nevzkřísí popravené, tak je alespoň svatořečí. Co je proti tomuhle všemu nové logo  ČT i s vagónem vizitek ? Kdybychom vyhráli spor s Nomurou, mohli bychom si vizitkami a logy i tapetovat. Všichni. A když prohrajem, tak už se ty náklady na tenhle špás někam ztratí.

Žádné komentáře:

Okomentovat