středa 19. září 2007

Dálniční známky, mýtné pro osobáky, cyklisty i chodce :)

Když se začalo zavádět mýtné pro všechny vozy TIR na dálnicích všichni tleskali, jak moudrý krok to vláda prosadila. Byl jsem za blázna, když jsem si dovolil tvrdit, že do tří-čtyř let budou platit osobní auta..., kdyby náhodou ani to nestačilo na platy ministrů a poslanců budou platit cyklisté i chodci. Všichni to brali jako jeden z mých obvyklých přiblblých vtipů a hle dnes : Zpráva dne

Den plný telefonátů k letošnímu Silvestru, schůzky a rozhovorys Monikou Absolonovou, Michalem Davidem, Martinem Peterem, Zábojem Markem a dalšími lidmi ze společnosti Prestige-Management, na celý den mám seznam 72 položek, které se pokusím splnit. Napadá mne, že je to na jeden den pracovníka sloužícího televizní zábavě docela málo, tak mne napadlo přidat do Deníčku jednu Dnešní aktualitu. Když se začalo zavádět mýtné pro všechny vozy TIR na dálnicích všichni tleskali, jak moudrý krok to vláda prosadila. Byl jsem za blázna, když jsem si dovolil tvrdit, že do tří-čtyř let budou platit osobní auta..., kdyby náhodou ani to nestačilo na platy ministrů a poslanců budou platit cyklisté i chodci. Všichni to brali jako jeden z mých obvyklých přiblblých vtipů a hle dnes :

Zpráva dne :

Ministerstvo chce nechat platit mýto i osobáky s přívěsem

Zvětšit obrázek Od roku 2009 asi budou platit na dálnicích mýtné nejen nákladní vozy nad 12 tun, ale i vozy nad 3,5 tuny a třeba i osobní automobily s přívěsem.
foto: Mercedes-Benz  

Osobní vozy s tažným zařízením na přívěs by mohly za dva roky platit mýtné. Podobně jako nyní kamiony. Za dva roky totiž ministerstvo dopravy počítá s rozšířením mýtného ze skupiny vozů 12 a více tun na hranici 3,5 tuny a pokud by mělo osobní auto v technickém průkazu jako souprava s přívěsem uvedenu vyšší hmotnost, mělo by platit mýto, uvedl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

18.9. 2007 16:10

PRAHA - Poukázal přitom na současnou praxi, kdy mýto musejí platit i nákladní auta s hmotností pod 12 tun, pokud mají v technickém průkazu napsáno, že s přívěsem tuto hranici mohou překročit.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky stále platí výklad, že na jedno vozidlo nelze platit střídavě dálniční známku i mýtné podle toho, jestli jede bez přívěsu nebo s ním. O tom, jak bude řešeno posunutí hranice pro mýtné na vozy do 3,5 tuny, je však podle něj předčasné hovořit.

Podle výkladu ministerstva by ale již nyní měly osobní vozy s tažným zařízením, které překračují maximální povolenou hmotnost 3,5 tuny, platit dálniční známku odpovídající nákladním autům, tedy 7000 korun namísto 900 Kč. To se přitom týká velké části větších osobních aut, jako je například VW Passat nebo terénní vozy. "Jinak se ve správním řízení vystavují pokutě až do výše 500 000 Kč," dodal Felix.

Elektronické mýtné vybírá od začátku roku stát na rychlostních komunikacích od nákladních aut o celkové hmotnosti 12 a více tun. O úpravě zákona a změně o placení mýta se však může uvažovat až od roku 2009. V průběhu roku 2008 totiž nelze legislativně nařídit lidem, kteří zaplatí za dálniční známky, aby si pořídili ještě systém sledování pro mýtné brány.

ČESMAD chce úlevy pro ekologické vozy

Tuzemští autodopravci chtějí také prostřednictvím poslaneckého návrhu prosadit nové úlevy ze silniční daně pro ekologická nákladní vozidla. Podle návrhu, který připravilo sdružení Česmad Bohemia ve spolupráci s ministerstvem financí, by nárok na snížení sazby měly nákladní vozy devět let od první registrace.

Na konci letošního roku končí úlevy 40 až 48 procent pro vozy plnící ekologickou normu Euro 2, respektive Euro 3 a vyšší. Podle nového návrhu by se sazba silniční daně první tři roky od registrace snížila o 48 procent, další tři roky o 40 procent a zbývající období o 25 procent. Nové nákladní vozy musejí v současnosti plnit emisní normu Euro 4.

Podle Jakuba Haase z tiskového oddělení ministerstva financí návrh prošel teprve vnitřním připomínkovým řízením, chystá se jeho projednání na poradě vedení MF a vnější připomínkové řízení. "MF bude usilovat o to, aby se nová úprava mohla použít pro zdaňovací období 2008, tedy účinnost by měla nastat během roku 2008," doplnil.

Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek doplnil, že motivaci k nákupu ekologických vozidel nejen firmami a nejen užitkových vozidel a současnou motivaci k vyřazování starých vozidel by měla vláda urychleně řešit. Podle údajů sdružení je nyní obnova tuzemského vozového parku na úrovni třech procent ročně, zatímco v západní Evropě je to běžně osm až deset procent. Průměrné stáří je u osobního vozového parku téměř 14 let.

Novinky, ČTK

No, můj milý Deníčku, a za další dva roky budeme platit dálniční známky a mýtné všichni, možná i cyklisté :). Naštěstí nám všem do té doby seberou řidičáky, takže budeme spíš řešit ceny bot a průkazek MHD.

Žádné komentáře:

Okomentovat