sobota 19. ledna 2008

Můj dnešní a poněkud vinně neobratný příspěvek o vínu do časopisu Víno a styl

Čtvero ročních období s vínem

Možná to bude znít zvláštně a téměř neuvěřitelně, ale do svých jednadvaceti let jsem byl naprostý abstinent, který odmítal sklenku piva po dobrém obědě, stejně jak přípitek sektem při všech možných příležitostech, od svátků, narozenin, oslav VŘSR či Silvestra J Kladný vztah k vínu ke mně probil až jeden z mých profesorů na Ježkově konzervatoři Otakar Roubínek, který mne zasvětil do tajů ochutnávání Modrého Portugalu, který byl přítomen našim diskusím o divadle, dramaturgii a historii. Červené víno mne pak provázelo i při nočních studentských diskusích na fakultě, bohatýrských zájezdech s rock´n´rolovou kapelou Lemon Nashville Orchestra po Německu či Holandsku, pravda často ředěné kolou či vodou, stejně tak jako při obdobných dobrodružných cestách se Šlapetem. Snad jedině s tím rozdílem, že staropražské Šlapeto mělo o něco delší rozptyl dopadu a nakonec i poločas rozpadu J

Bílé víno jsem objevil poněkud později a to díky kolegovi dramaturgovi z Novy Dr. Janu Czechovi, který do mého života přinesl termín „stříček" (bílé víno s vodou v poměru 1:2), který jsem časem díky Lou Fanánkovi Hagenovi zaměnil za „bazén" (bílé víno s vodou v poměru 1:4). S postupujícím věkem mne tedy víno, byť v malém množství provází po celý rok J

Jaro (včetně předjaří)

Období televizních přenosů, předávání všech možných cen za uplynulý rok a následných rautů, kde podle situace nabídky se dá pít víno bílé, víno bílé v podobě střiku, víno bílé v podobě bazénu nebo raději jenom voda.

Léto

Čas střiků a bazénů, lahodné retsiny a domácích vín na Ostrově Kréta. Doba relaxace, řeckého slunce, moře, kterou si bez vína ani nedovedu představit.

Podzim

Hojné koncertování po vinařských slavnostech. Např. Znojemské vinobraní. Doplňování domácích zásob vína, k čemuž využíváme i nedalekou proseckou vinici Máchalka. V tomto období nepohrdnu ani burčákem.

Zima

Postupná rodinná konzumace domácích zásob, s klesající venkovní teplotou přicházejí ke slovu těžká červená vína. V případě teplotního ohrožení při venkovním pohybu je tento vyrovnán svařákem.

Celý cyklus se každoročně opakuje.

Žádné komentáře:

Okomentovat