pondělí 19. července 2010

Šéf ČT1 Radan Dolejš: Nehrát pro starší diváky je hřích

„Naše cesta je programováním tvorby pro děti a mládež a spoluprací s internetem televizi omladit, ale zároveň o starší diváky nepřijít," popisuje Radan Dolejš, bývalý dramaturg zábavy na komerční Nově a čerstvě potvrzený šéf projektu ČT1, jak chce změnit nejsledovanější ze čtyř kanálů programů veřejnoprávní televize.

„Naše cesta je programováním tvorby pro děti a mládež a spoluprací s internetem televizi omladit, ale zároveň o starší diváky nepřijít," popisuje Radan Dolejš, bývalý dramaturg zábavy na komerční Nově a čerstvě potvrzený šéf projektu ČT1, jak chce změnit nejsledovanější ze čtyř kanálů programů veřejnoprávní televize.

Šéf ČT1 Radan Dolejš: Nehrát pro starší diváky je hřích

19. 07. 2010  06:30

Jak jste se na pozici šéfa ČT1 dostal? Znáte se s Jiřím Janečkem?

Víme o sobě. Jiří Janeček byl hostem-divákem na mnoha projekcích, které jsem dělal, třeba sedmdesátinách Karla Gotta. Funguje mezi námi takový specifický humor, on vždycky říká „je to blbý, když je to od tebe, nebo se můžu dívat?". Vždycky jsme se škádlívali a můj vztah k němu je jako k někomu, koho si vážím. Ani mě a asi ani jeho ale vlastně po osm let, co se známe, nenapadlo, že bychom mohli takhle úzce spolupracovat. Nabídka mi nicméně přišla tak lákavá, že jsem se rozhodl všeho, co jsem dělal na volné noze, nechat.

Kdy vám Janeček nabídl vést ČT1?

Na první schůzce jsem tu byl koncem ledna.

Co jste dělal dosud?

Jsem profesí historik, dramaturg, scénárista a v posledních letech i příležitostný režisér. Spoustu věcí dělám, že mě baví, ale musím se i živit, proto i velké komerční věci. Na jedné straně to jsou sedmdesátiny Karla Gotta, nejsledovanější pořad České televize za mnoho posledních let, na druhé straně padesátiny Semaforu s Jiřím Suchým, to byl můj třídní na konzervatoři, které takový zásah nikdy mít nebudou.

Petr Novotný a Radan Dolejš (foto: ČTK - Petra Mášová)

Bavič a moderátor Petr Novotný přebírá cenu 5. ledna v pražském hotelu Hilton jako jeden z vítězů čtenářské ankety Týdeníku Ano o nejoblíbenější tváře televize Nova - vpravo dramaturg pořadu Silvestr Radan Dolejš (foto: ČTK - Petra Mášová)

Známý jste jako dramaturg zábavných estrád z Novy. Postupně jste dělal pro všechny velké televize na zdejším trhu?

Ano. Jsem nájemná síla, kterou si objednávají jako dramaturga, produkčního, který zařídí smlouvy s umělci a domluví honoráře, někdy režiséra, někdy vše dohromady. Málokdo ví, že jsem už pošesté dělal Koncert lidí dobré vůle z Velehradu, nebo Svatojánské Navalis. Od Dolejše totiž každý čeká v televizi jen „zábavu". Každý má nějaké stigma, já Novu a Šlapeto.

Se Šlapetem pořád hrajete?

Už několik let se jmenujeme Patrola - Šlapeto. Jsme sdružení lidí, kteří máme všichni celkem atraktivní povolání a práce, proto hrajeme jen různé festivaly, městské slavnosti, o víkendech, výběrově. Aspoň ještě chvíli stát na pódiu a dokázat si, že na to ještě máme.

Znáte se s Jiřím Janečkem i z golfu?

Ne. Byť jsem byl autorem filmu z toho prostředí Veni vidi vici (premiéru měl loni - pozn. red.) K filmu jsem se paradoxně dostal přes bývalého kolegu z Novy Radka Johna, který původně měl dělat scénář, ale měl zřejmě hodně, a tak mě požádal, abych byl já autor a on dramaturg. Bylo to hektické období psaní, přepisování a natáčení. Ale stejně to neskončilo ideálně, na spoustu věcí nebyly peníze a tak. Ale zkušenost z prostředí koprodukčních filmů ČT dobrá.

Je to ten typ děl, která by se měla objevovat na nové ČT1, „vaší"?

Sebekriticky říkám ne, chtěl bych větší kvalitu.

Jaký slogan by charakterizoval novou kvalitu ČT1?

ČT1 by pro diváka měla být hlavně přehledná, nabídnout jednoduše - jsme tady pro vás, vyberte si ze širokého spektra naší nabídky. Dívejte se s dětmi, sledujte chytré soutěže, nebo třeba publicistiku. A myslím, že budoucností televize je infotainment. Mám připravené k nakoupení formáty jako Who Do You Think You Are, týkající se genealogie, z BBC. Ten je populární i mezi mladými. Tak bych chtěl, aby tu znovu fungovala poctivá sobotní zábava. Dalším formátem, který napřesrok uvedeme, je soutěž, v níž vznikne divácky vybraný seriál. Podobně jako v SuperStar si diváci sami vyberou látku, herce i režiséry a seriál půjde do výroby. Je to původní věc, když se povede, můžeme ji jiným televizím.

Uvedete ho v multimediálním balíčku, formátu, který nedávno ČT vyhlásila jako perspektivní?

Ano. Chceme, aby internet a nová média byly naši partneři, ne konkurence. Ukazuje se to v BBC, že mohou pomoci sledování televize.

Kde by měla být pozice ČT1? Vůči komu by se měla vymezovat?

Nevymezoval bych se. Měli bychom co nejvíc vrátit vložené prostředky, na ‚vstupenky', co si koncesionáři koupili, poskytnout maximální servis. Aby za peníze viděli nabídku, kterou nemají šanci vidět na jiném kanálu.

Přece jen, Nova s Primou konkurentkami jsou, při plánování jste na ně myslet musel.

Inspiraci jsem spíš než na Nově hledal na BBC1 anebo na ARD, ZDF, tedy v německy mluvících zemích, které nám jsou kulturně blíž. Třeba Prima je teď dost aktivní, byl bych rád, kdyby lidi v ČT byli podobně nadšení. Je lepší udělat chybu, než nedělat nic.

Co jste našel na zahraničních úspěšných televizích, co ČT chybí?

Přehlednost, čitelnost programu, toho, pro koho hrají. A je vidět, že dlouhodobě plánují, ZDF třeba na šest let. Proto mají u každého typu pořadu vždy podobný v záloze. U nás byl formát, ‚vařil' se pět let a umíral a umíral. Tam jedou po třinácti dílech a tvůrce musí obhájit, jestli má na další řadu.

Byl byste rád, kdyby na České televizi pokračoval Jan Kraus s Uvolněte se, prosím?

Vůle na straně České televize byla větší než na straně Honzy Krause. Sám si vybral a s primou začal jednat už od května. Pro něj to bude osvěžení a pro nás výzva udělat něco konkurenčně dobrého. Nebudu lhát, že mě to mrzí, byl to program, který jsem léta sledoval. Mám vlastně dva programy, které si vždycky v noci pouštím, a to právě Krause a Všechnopárty Karla Šípa.

Dokáže Krause někdo důstojně nahradit?

Samozřejmě budeme zkoušet, vyvíjet nové formáty, točit piloty a dávat divácké fokusy, jestli se to líbí.

Říkáte fokusy, budete tedy víc zkoumat reakce diváků, nad rámec dosavadního měření spokojenosti na škále 0 až 10, třeba právě ve focus groups?

Pokud to půjde, byl bych pro u všech nových programů.

Kolik bude nový program stát? Míň, víc než dosud?

Přesně to říct nemohu. Ale doba je taková, že se musí šetřit, každou korunu obrátím třikrát, než ji vydám. Budu mít zhruba 60 procent toho, co letos. Pokud uvidím, že pořad po šesti dílech nefunguje, půjde pryč z obrazovky.

Nemůžete se zmýlit a odpravit pořad, který by měl šanci stát se kultovním? Takové obyčejně nemívají masovou sledovanost.

Je-li po třech dílech špatný a po šesti se nevzchopí, je to poměrně jasné. Hodně třeba teď řeší Mamba show Haliny Pawlowské. Není další Halina Pawlowská. Otázka je, jestli ten program je ideální.

Co s tím?

Dramaturgové teď hledají témata, která jsou pro Halinu a hlavně pro diváky, přesněji řečeno divačky přijatelnější. Uvidíte, do konce prázdnin se to projeví.

A když se to neprojeví, ještě připraven Pawlowské show zrušit?

S bolestí v srdci ano.

Sledovanost ČT1 od roku 2001 do roku 2008 pomerně konstatně, kolem 21 až 22 procent. Teprve v roce 2009 a 2010 padá pod 20 procent. To určitě souvisí s nástupem nových digitátlních stanic, hlavně rodinně zaměřeného Barrandova. Vidíte i další důvody?

Taky právě proto, že program ČT1 je nepřehledný. Je to zmatek, když v úterý večer jde na jedniččce dokument, kde padá letadlo, na dvojce běhá Belmondo a hraje tam Zvíře. Z toho jsem zmatený sám, co je jednička a co dvojka. Ideální na jedniččce je naopak pátek večer či neděle dopoledne. Pak je ale spousta věcí, které ‘nefungují', a nechápu, proč jsou přesto na obrazovce dál. Pořady, které mají třeba podíl šest procent podílu na sledovanosti. Proto první, co s naším týmem provedeme na podzim, bude důkladná revize každého vysílacího okna na ČT1.

Například?

Dobré ráno s Jedničkou, odpolední pořady pro děti a třeba magazín Sama doma. Ten bych chtěl posílit, dát mu delší hrací dobu. Ale také pevně strukturovaný obsah a jasnou formu. V Evropě řada takových kontaktních magazínů funguje. U nás je to takové napůl nedovařené.

Vy jste televizní radě ve středu představil tématické dny...

  • Pondělí jsme nazvali Máte přehled - velká zábavná publicistika, cestopis, Reportéři ČT a pak zahraniční film, oceněný.
  • Úterý je Napětí střídá zábavu - velká zábavně-poznávací soutěž, typu Milionář, Risking It All, máme asi čtyři podobné formáty, licencované ze zahraničí, teď budeme vybírat moderátory, pak talk show.
  • Středa patří Silným příběhům - zůstává Pošta pro tebe, pak Mamba show či podobná ženská talk show. Osobnostní dokument a k tomu buď divadelní představení s tou osobností, či film, nebo střihový pořad, například s Matuškou, Holzmannem a podobně.
  • Čtvrteční Chytrá zábava je zatím nejkomplikovanější, chtěli bychom tam hrané dokumenty, mimo jiné z BBC a ZDF, pak Máte slovo Míši Jílkové, ale chceme i závažnější publicistiku, chystáme nový pořad, následně 22.45 hudební okno, včetně živých koncertů - unplugged českých či slovenských, nebo zahraničních Best of, skutečně aby to bylo luxusní okénko, aby diváky bavilo.
  • Pátek typický rodinný seriál, publicistika typu 13. komnata, talk show buď Karel Šíp nebo jiný podobný formát a pak noční kino, horror nebo sci-fi.
  • Velká sobotní noc bude věnovaná zábavě, buď poctám osobnostem, které budou mít v příštím roce narozeniny, například show s Jiřinou Bohdalovou plus potom její zásadní film; jindy pak od desíti jiný film, rodinný. Pak také noční kino.
  • A neděle je česká, večer budeme programovat jinou cestou než komerční tv, běžet by tam nejdřív mělo Best of z Donutilových povídek 3+1, také Trapasy se přesouvají na neděli. Od devíti, půl desáté pak vážnější dramatika.

Start nedělního prime timu, najmě tedy hraných dramatických děl, na něž byli diváci zvyklí v osm večer, přesouváte o hodinu později.

Prospěje to, některé filmy právě vinou uvedení už v osm v konkurenci komerčních médií propadly, například nedávná Smyčka od Pavla Kohouta a Viktora Polesného, a to je škoda. Zřejmě diváci v neděli v osm hodin večer nechtějí závažná témata. Musíme proto najít lepší cestu. Buď bude vážná dramatika fungovat v neděli od devíti, nebo to zkusíme třeba v pondělí, jako se dávala dříve.

Jak to bude příští rok na ČT1 ze zpravodajstvím?

Zůstanou polední zprávy. Určitě také zprávy z regionů, ty místo šesté půjdou už v 17.30, čtvrthodinu. Je možné, že se dohodneme na kratší verzi Událostí speciálně pro jedničku, ty by šly od 19.00 necelou půlhodinu. Za pět minut půl osmé by pak následovalo znovu aktualizované zpravodajství z regionů. Jít mezi sedmou a osmou proti Nově či Primě je nesmysl, budeme ji programovat, aby byla dobrá. My nemůžeme ukazovat Ivanu Gottovou a říkat, kdo má jakého pejska.

Co mezi prvními zprávami z regionů, které končí v 17.45, a začátkem Událostí v 19 hodin?

Původní český seriál. Pondělí až čtvrtek.

ČIli jste si pohrál i s takzvaným access prime timem, podvečerem před zprávami, jako Prima, ale hlavně Nova, která mezi půl sedmou a půl osmou válcuje konkurenci „nekonečnou" Ulicí.

Ano. Hned začátkem příštího roku přijde překvapení, nasadíme Nemocnici na kraji města, reprízu všech tří řad. Pak další, do konce roku. V roce 2012 už tam poběží denní soutěž plus půlhodinový každodenní seriál. V pátek od tři čtvrtě na šest do sedmi zatím uvažuju soutěž, typově jako byl Videostop, ale to ještě není definitivní. Abychom neplýtvali seriály, když v pátek vpodvečer lidé u televize moc nejsou.

S grafikou jste spokojen? S nový logem také?

Nic z toho mi nevadí.

Koho jste vlastně měl v projektovém týmu, s kým jste celý plán vymyslel?

Režisér a producent Petr Soukup. Tereza Typoltová, která v ČT pracovala v marketingu a jíž jsem poznal kolem roku 2002, kdy dělala pro Falcon. Dramaturgové Ondřej Šrámek a Jan Potměšil, pracovali na schématu, radili s dramatikou, oba velmi zkušení - Jan dělá velké show jako StarDance, Ondřej přes divadlo či vážnou hudbu. Dál se mnou dělal Václav Kvasnička, šéf akvizice ČT. Producent Petr Morávek za publicistiku a dokumenty. Zvenčí Štěpán Wolde za výzkum. A jako ekonomové Radek Žádník a Jakub Sova, oba externisté, kteří pracovali pro Deloitte. Pomáhali mi se všemi financemi.

Jakou přesně roli v něm měl pan Žádník, čerstvý ředitel programových okruhů?

Chytsali jsme spolu komplet projekt, všechny slajdy, tabulky. Když jsem o půlnoci odpadl, Radek pracoval do tří do rána, já jsem se trochu vyspal a mohl jsem dělat dál.

Kromě formálních úprav ale dělal asi trochu víc, ne.

To určitě. Radka znám od Romana Bradáče a vím, že je to systémový člověk. Pomáhal mi s obsazením personálií, když jsem hledal, jak postavit tým, aby byl výkonný, pracoval na tom, jaká bude příslušná odpovědnostní struktura v televizi. Radkův přínos je pro mne obrovský v tom, že umí řídit velkou firmu, přesně postavit pozice a odpovědnost, což tu nikdy nebylo. Pokud má v ČT nastat evoluční reforma, jak říká Jiří Janeček, musí být tým lidí, který chce pracovat, má jasně dané odpovědnosti, a také pracuje.

Ve vašem týmu vystupoval za Deloitte, nebo za svou poradenskou společnost Aporia?

Vystupoval jako Radfek Žádník, externista. Ve všech případech se tu slíbené odměny pohybovaly v řádu několika málo tisíců za několikaměsíční práci. Všem ale bylo řečeno, že pokud projekt uspěje, mohou počítat s uplatněním v televizi. Pro mne bylo klíčové, že základ projektu ČT1 jsem měl mít hotový za 6 týdnů.

Vy se stáváte interním zaměstnancem kdy?

Prvního první 2011. Zákládám si na tom, že jsem nezávislý, zaměstnancem budu strašně nerad, ale v tomto případě se nedá nic jiného dělat.

Koho byste si přivedl s sebou, už víte?

Kdybych mohl, tak nejraději lidi z projektového týmu ČT1. Protože nejlepší zkouška výdrže i přátelství je vždycky zkouška bojem. Ale asi to u všech nevyjde. Jakub Sova a Štěpán Wolde mají svá zaměstnání, Deloitte a At Media. Petr Morávek bude někde blízko, možná šéfproducent publicistiky. Václav je šéf akvizice. Honzu Potměšila u sebe mít budu, Ondřej Šrámek bude zřejmě u Andrey Majstorovičové ve vývoji nových formátů. Petr Soukup bude zřejmě u Radka Žádníka jako producentský poradce. Tereza Typoltová bude mít čas se do konce roku rozmyslet.

Obchodní ředitel ČT Robert Kvapil plánuje, že na internetu by se Česká televize měla spojit s předním portálem Seznam.cz a jeho videoserverem Stream.cz, aby mu pomohly přilákat nové návštěvníky a hlavně mladé. Souhlasíte?

Určitě, jen je ještě potřeba najít obsah, který bude speciální pro internet a bude doplňovat televizní pořady. Aby lidé měli důvod tam chodit.

O ČT1 se říká, že je to stanice pro nejstarší. Souhlasí?

Je to tak. Ale s tím se nedá nic dělat, ZDF má průměrný divácký věk tuším 67 let, RTL 47. Naše cesta je programováním tvorby pro děti a mládež a spoluprací s internetem televizi omladit, ale zároveň o starší diváky nepřijít. Odvádí nám je Barrandov, nabízí jim atraktivnější filmy, seriály. Starší divák nás zajímá, cílová skupina 55 až 70 let je většinou ekonomicky výkonná, drží peníze i pro mladší. Pro ně nehrát je docela hřích. Pro mladší ve věku 15 až 54 let budeme programovat hlavní vysílací časy včetně sobot a nedělí, jak jsem o tom mluvil, a budeme se snažit jich získat víc. Starší, co utekli, se pokusím vrátit programováním access prime timu, tedy soutěžemi, seriály. Bude to ale dlouhá cesta, hra na tři roky. V roce 2013 poznáme, zda se podařilo.

Tržní podíl na sledovanosti, share, si ideálně představujete jaký?

Sen je dvacet procent. Když bude po završení televizní digitalizace devatenáct, budeme spokojení. Teď někdy padá až na třináct a půl. Není to ale dané digitalizací, ale často obsahem. To musíme změnit. Rychle.

Ondřej Aust

Žádné komentáře:

Okomentovat